KEV-IN-WONDERLAND

thirty-something **** somewhat-thirsty **** thirsty-for-life

Column Els Aeyels

Eigenlijk moet ik voortaan een stickertje "zoals gehoord op de radio" bij Els' columns plaatsen. Vorige week heeft ze tijdens de ochtendshow van Leen op Donna toelichting gegeven bij haar laatste column over singles. Ja, het was die storm die je hoorde voorbij komen.
Maar nu keert ze terug naar haar roots: kev-in-wonderland. Als een trouwe kat..

Gisteravond mijn vriendin Greet over de vloer gehad met haar nieuwe obsessie : de MBTI-persoonlijkheidsanalyse. Wekenlang al sprak ze over niks anders meer. Tot ergernis van haar man, die er zo stilaan genoeg van heeft dat ze midden in een echtelijke ruzie zinnen produceert als “we gaan hier nooit uit geraken want uw judging begrijpt niet dat mijn perceiving dat anders aanvoelt.”

“Ik wil alleen weten of er nog hoop voor me is,” zei ik gisteren net voor we begonnen aan mijn profiel. Meteen werd Greet weer laaiend enthousiast. Het zit namelijk zo: met MBTI is er voor iedereen nog hoop! Je moet alleen jezelf en anderen benaderen op een manier die rekening houdt met ieders “valkuilen” en “potentiële moeilijkheden”. Neen, bij MBTI is er geen sprake van “zwakke punten” of “slechte karaktertrekken”. Het is –volgens Greet- een volledig oordeelvrije analyse.

Het gaat zo: je krijgt vier keer tien keuzes voorgelegd. Die leiden naar een combinatie van 4 letters die staan voor een bepaalde persoonlijkheid. Greet had me al uitvoerig onderhouden over hoe zij een “ENTP” was en ik ook zeker een ENP zou zijn, maar dan misschien een F. En ze bleek nog gelijk te hebben ook!

Ik ben een “ENFP”. En ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit zo blij ben geweest met de indeling in een bepaalde categorie als nu. Het klopt écht! Als ik de beschrijving van een ENFP lees, kan ik alleen maar vaststellen dat het over MIJ gaat. Alles klopt tot in de kleinste details!

Ik was uiteraard niet het eerste slachtoffer van Greets onderzoek. Zo was ze er al achter gekomen dat haar pa en haar man hetzelfde type zijn. En ze was er ook zeker van dat mijn ex een “ISTJ” is. Dat type staat lijnrecht tegenover het mijne en het zou verklaren waarom wij zo vaak dovemansgesprekken voeren.

MBTI werkt behalve met acroniemen (ENFP staat bv voor Every New day Fantastic Possibilities) ook met concrete voorbeelden en uitspraken. Zo is een ENFP een mens die bij het zien van een halfvolle of halflege fles alleen maar denkt: “Watergevecht!”. Of dingen zegt als “God, help me om me te concentreren op één di... Kijk een vogel!”

Maar het allerleukste vind ik dat iedereen wordt vergeleken met een kat. Ik ben altijd al een kattenmens geweest en vind het dus geweldig om dat nu ook bevestigd te zien. ENFP’s zoals ik zijn “happy slobs”. Een happy slob is een speelse kat die haar eten uitsmeert over de keukenvloer en stukjes afval achterlaat op het tapijt. Haar favoriete spelletje is kiekeboe en ze houdt er van om geaaid te worden, maar kan niet lang stilzitten. Iedereen die me een beetje kent, zal nu knikken en zeggen “ja, inderdaad, dat is ze...”

Ik heb me voorgenomen om Kevin ook es aan de test te onderwerpen. Ik gok dat hij een ESFP is aka “The hedonist”. Een sociale kater, gek op contact en verslaafd aan knuffels. Ligt graag in de zon op de oprit. Is zo affectief dat het neigt naar promiscuïteit. En miauwt veel.

0 reacties: